ما از دو مقوله تهي هستيم. اول درد است و دوم مسئوليت. به بي دردي مبتلا شده ايم. حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

مصاحبه با حجره مجازی:
ما از دو مقوله تهي هستيم. اول درد است و دوم مسئوليت. به بي دردي مبتلا شده ايم.

همه ما بايد توبه كنيم. بايد جنبشي با عنوان توابين راه اندازي كنيم و حقيقتا توبه كنيم. اينگونه فعاليت كردن ما را به تركستان هم نمي رساند. قرار بود به قول شهيد مطهري در حد مرگ تلاش كرد. ولي كدام تلاش؟

  

سلام.آنچه در ادامه می آید، مصاحبه سایت رویش نیوز با حجره مجازی است.


- ماجرای وبلاگ حجره مجازي از چه زمانی آغاز شد؟

بسم الله الرحمن الرحيم.
آبان ماه سال گذشته، با بچه ها توفيق شد رفتيم اردوهاي جهادي. روستايي بود به نام هرمانك از توابع فريدن. آن جا بود که تصمیم گرفتم حتما در فضاي مجازي فعاليت گروهي و جدي را در حوزه پاسخ به شبهات داشته باشم. بلافاصله بعد از آن اردو، وبلاگ را با حمايت فكر دوستان و اساتيد راه اندازي كرديم و تا الان به لطف امام عصر روحي فداه پيش آمديم.
 

- چرا اسم وبلاگ را حجره انتخاب كرديد؟

معناي حجره يعني اتاق تنگ و تاريك. اگر با كسر بخوانيم يعني مانع ايجاد كردن؛ تا كسي بدون اجازه وارد نشود. مثل مانعي كه بر سر بعضي كوچه هاست. دكتر شريعتي در جائي گفته بودند از همين حجره هاي تنگ و تاريك است كه امثال سيد جمال الدين ها بيرون آمده اند. حجره طلاب بسيار مكان مقدسي است. فضاي مناسبي براي تهذيب نفس و كسب علم. ما نيز تبركاً تصميم گرفتيم حجره اي در فضاي مجازي ثبت كنيم تا هم محلي براي كسب علم باشد و هم تهذيب نفس. به همین دلیل اسم وبلاگ را حجره مجازي گذاشتيم.
 

- به نظرتان كمي دير شروع به فعاليت نكرديد؟

متاسفانه همينطور است. كمي كه جلو رفتيم متوجه شديم داستان از آن چيزي كه فكرش را مي كرديم پيچيده تر و سخت تر است. هزارن سوال بي جواب روي زمين مانده است. بسياري تشنه حقيقت اند اما به آن ها سراب نشان داده اند. افرادي كه تخصص كافي در زمينه دين ندارند به راحتي اظهار نظر مي كنند و از اين اظهار نظر فخر مي فروشند. ما خيلي دير شروع كرديم. انديشه هاي پلاسيده مدام در حال سبقت گرفتن از ما هستند و ما مثل تماشاگرها فقط انگشت به دهن نظاره ميكنيم. روحانيت و طلاب مسئول معنويت و دين مردم هستند ولي واقعيت اين است كه توده ما دچار عقب افتادگي و روز مرگي شده ايم. لااقل اگر گوشمان به دهان حضرت آقا هم بود بازهم وضع اينگونه نبود.
 

- در اين يكسال  چه تعداد  شبهه را توانسته ايد پاسخگو باشيد؟

 به عنايت حضرت صاحب روحي فداه تقريبا 240 پست زده شد و سعي شد روي تك تك پست ها ساعات زيادي وقت گذاشته بشود. هر پست تقريبا در حكم مقاله است و ما باز هم براي رفع نقائص احتمالي به آن ها سر مي زنيم. تقريبا 800 شبهه و مشاوره ديني نيز بصورت مستقيم پاسخ داده شد.
 

- بيشتر شبهات و مشاورات در چه موضوعاتي است؟

سوالات و شبهات از تنوع زيادي برخوردار بود. از شبهات قرآني گرفته تا خود ارضائي. از آغاز خلقت، فرضيه داروين، عدالت الهي و مشاوره هاي ديني تا شبهات پيرامون زنان و براهين اثبات خدا و.... . ولي به نظر مي رسد نياز به مشاوره هاي ديني در حوزه هاي مشكلات جوانان اهميتش بيشتری داشته باشد.
 

- مخاطبانتان از كيفيت پاسخ ها رضايت داشته اند؟

از همان آغاز سعي كرديم فضاي وبلاگ را به سمتي ببريم كه بازديدكننده در وهله اول به ما اعتماد كند و سوال و شبهه خودش را به راحتي و بدون هيچ ترس و واهمه اي بپرسد. ما حتي در پست  اول وبلاگ گفتيم "ما جرات شنيدن حرف هاي شما را داريم شما چطور؟ " اين يعني ما می خواهیم هركسي با هر انديشه اي به وبلاگ سر ميزند جرات پرسشگري  رو داشته باشد و ترس كاذبي كه برخي، از چرائي در دين ايجاد كردند رو به نحوي از بين ببريم. بعد از پاسخگوئي، ما از پرسشگر مي خواهيم اگر قانع نشده است و يا پاسخ  دلچسب نبوده، بازهم سوال كند. شايد ما تحقيقاتمان كم بوده يا سوال را به خوبي نفهميده ايم. به هر حال پر از نقيصه هستيم ولي سعي كرده  و ميكنيم كه هميشه ايرادات خودمان را رفع كنيم. در اين مدت شايد بالاي 90 درصد از پرسشگران  از پاسخ ها راضي بودند. البته اين موضوع چندان دلخوشي ندارد. بايد مدام تير انتقاد را به سمت خودمان ببريم و به رفع ايرادات بپردازيم. ما هنوز كلي كار داريم.

- چرا فعاليت پاسخگوئي به شبهات و مشاوره هاي ديني را در فضاي نت افزايش نمي دهيد؟

در تلاش هستيم تا دامنه كاري خود را  زيادتر كنيم. هنوز خيلي از كاربران از وجود چنين فضا و وبلاگي خبر دار نيستند . ولي متاسفانه بخاطر مشكلات مالي و كم بودن نيروي پاسخگو  فعلا دست نگه داشته ايم ولي ان شاء الله ارتقا خواهيم داد.


- تفاوت فعاليت شما با ديگر سايت هاي پاسخگو چيست؟

وجه مشترك همه ما پاسخگوئي است اما آنچه موجب تفاوت مي شود در چند نكته خواهد است. يكي آنكه نحوه پاسخگوئي بسيار مهم است. متاسفانه ما به پاسخگوئي بصورت متن اكتفا كرده ايم درحالي كه اين ضعيف ترين و كم اثر ترين روش در رساندن پاسخ است. ما از هيچكدام از امكانات موجود مثل پاسخگوئي بصورت صوتي، كليپ و عكس استفاده نمي كنيم. تاثير صدا و تصوير به مراتب بيشتر از متن است. ما در نظر داريم در آينده نزديك پاسخگوئي بصورت صوتي را آغاز كنيم. يعني پاسخ را ضبط نموده و از پرسشگر بخواهيم به جاي خواندن هزاران واژه، فقط دقائقي پاسخش را گوش كند. اين كار براي ما سخت تر است ولي تاثير دوچندان دارد. نكته دوم پيگيري است. برخي از كارشناسان  اينگونه فكر مي كنند كه صرفا اگر پاسخ ارسال شد، همه چيز به اتمام رسيده است. در حالي كه اين اول كلام است. سعي مي كنيم با بيشتر بازديدكنندگان ارتباط برقرار كنيم و از آن ها بخواهيم كه در مورد پاسخ، نظراتشان را براي ما ارسال كنند كه آيا راضي شده اند يا خير؟ موضوع پيگيري در مورد مشاوره هاي ديني بسيار مفيد است. حتي برخي از بازديدكنندگان كه به هيچ موضوعي اعتقاد نداشتند خوب مي دانند كه ما  برخي از آنها را نيز به مناظره تلفني فراخوانديم ولي برخي از ايشان وقتي از اين پيگيري تعجب ميكردند، دست به تحقير ميزدند كه همه گفته هاي آنها در آرشيو  موجود است.
 

- چرا حضور طلاب در فضاي مجازي اينقدر كم است؟
جواب اين سوال را بهتراست  از مديران و روساي مدارس علميه بخواهيد. بنده در شان پاسخگوئي به اين سوال نيستم. آنچه كه حقير متوجه شده ام آن است كه برخي منتظر روزي هستند كه از علم و تقواي كافي براي پاسخگوئي برخوردار شده و بعد به اين فضا وارد شوند. برخي آلوده بودن اينترنت را دليل عدم حضور مي دانند. عده اي هم از فضاي مجازي اطلاع  كافي ندارند. به هر حال هركسي بنا به دلائلي موجه يا غير موجه سراغ نت نمي آيد. حرف براي گفتن زياد است ولي برخي از مسئولين اينگونه فعاليت ها اصلا برايشان اهميت ندارد. ما  براي تبديل اين فضا به سايت بايد به اصالة الحقيقه تمسك كنيم. به نحوي برخورد مي كنند كه گوئي مشكلات ديني و اخلاقي جامعه در رتبه سوم و چهارم اولويتشان قرار دارد. اهميت زمان و زمانه را كمتر درك مي كنند. بنده نيز با برخي از آنها صحبت ها داشته ام. ولي انگار اين عزيزان در فضا نيستند. دغدغه هاي ديني ما خريدار ندارد. ما احساس تنهائي مي كنيم. ما براي خودمان كار ميكنيم. ايشان براي خودشان. مردم هم براي خودشان زندگي ميكنند. از سال گذشته تاكنون سوالات و مشاوره هايي كه داده مي شد بسيار عوض شده. مشكلات جوانان  در صدر مشاوره هاست. حقيقتا بايد فرياد كشيد كه شهر در امن و امان نيست. مسئول دين مردم نبايد آسوده بخوابد. اگر كمي گوش هايمان را تيز كنيم به راحتي مي توان صداي شكسته شدن اعتقادات برخي را شنيد. كساني كه تا ديروز به راحتي به مسجد مي رفتند و نماز مي خواندند الان حالشان به جائي رسيده كه بايد براي اثبات خدا و ضرورت دينداري در قرن 21، از محال بودن اجتماع نقيضين شروع كني. در مورد حجاب نيز همينطور. حال جامعه ما خوب نيست. اگر طلبه اي مي بيند درد دين ندارد بهتر است در ادامه دادن مسير تجديد نظر كند. ما روي غني ترين مطالب انساني و عرفاني نشسته ايم ولي عرفان دنيا را امثال اوشو و دالاي لاما تامين ميكنند. معتبر ترين گزاره هاي وحياني در دست ماست  ولي باز هم گدا هستيم.

ببينيند ما از دو مقوله تهي هستيم. اول درد است و دوم مسئوليت. ما به بي دردي مبتلا شده ايم. خودارضائي جوانان و به هم ريختگي روحي ديگران براي برخي از ما اهميتي ندارد. چندين سال درس و مباحثه مي كنيم بعد مي بينيم طلبه به جاي به هم دوختن زمين و زمان و شب و روز نداشتن، افتخار مي كند كه كارمند شده است. صبح بايد كارت بزند و ظهر نيز با كمال بي دردي به منزل باز ميگردد. طلبگي صرفا يك  ماموريت است. كسي نبايد آنرا به مثابه شغل نگاه كند. ماموريت است يعني غذا كم است، آب كم است، فرصت كم است و كار زياد است، فحش زياد است و... . ما فقط احساس مي كنيم كه به وظيفه خود عمل مي كنيم در حالي كه اين احساس كاذب است. علت كذب ،وضعيت تاسف بار امروز است.
 

- فرموديد  دغدغه هاي  ديني شما خريدار ندارد. بيشتر توضيح ميدهيد؟
منبع وحياني و ديني ما يكي بيشتر نيست. اختلاف برداشت هايي كه از زبان وحي مي شود در بيشتر مواقع طبيعي است مگر اينكه نوع برداشت با روايات معتبر و سيره عقلا  ضديت داشته باشد. هدف مشترك همه مسئولين فرهنگي نيز كشاندن و رساندن جامعه به سمت و سوي مدينه فاضله اي است كه حضرت صاحب روحي فداه قرار است برپا نمياند. اما اختلاف از اينجا شروع مي شود كه برخي مسئولين بي درد ما نسبت به مقوله هاي ديني و فرهنگ مردم شوخي مي كنند و بي تفاوت عبور ميكنند. اوضاع به حدي وخيم است كه حضرت آقا بايد دقيقاً مصاديق را هم بگويند. مثلا بفرمايند براي كار فرهنگي برويد عروسك هاي مناسب كودكان توليد كنيد! اين يعني امان از بي دردي مسئولين. به نظر مي رسد همه ما بايد توبه كنيم. بايد جنبشي با عنوان توابين راه اندازي كنيم و حقيقتا توبه كنيم. اينگونه فعاليت كردن ما را به تركستان هم نمي رساند. قرار بود به قول شهيد مطهري در حد مرگ تلاش كرد. ولي كدام تلاش؟
 

- جنبش توابين؟؟
بله، همانطور که مستحضرید سال 65 هجری برخي مردم كوفه به خاطر كمك نكردن  به سيدالشهدا و قتل عامي كه در كربلا بوجود آمد نهضتي را با عنوان توابين به راه انداختند و بعد كشته شدند.آنها به قدري عذاب وجدان داشتند كه حاضر بودند بميرند و تكه تكه شوند. اگر دقت كنيم ما نيز ميتوانيم صداي قتل عام اعتقادات و دريده شدن حجب و حيا را بشنويم كافي است كمي گوش هايمان را تيز كنيم. در اينصورت ما نيز مثل جنبش توابين بايد عذاب وجدان گرفته و در حد مرگ تلاش كنيم. ولي گوئي نه از وجدان خبري است نه از حس دردمندي. بزرگي مي فرمود اگر بدانيد حضرت صاحب چقدر تنهاست از اين درد دق مي كرديد و مي مرديد. خداوند به حق خوبانش از سر تقصيرات ما بگذرد و از گناه ما در گذرد. ان شاءالله.

ان شاء الله. بسيار ممنونم كه در اين مصاحبه شركت كرديد.

 شناسه : 176    مشاهده : 1552    انتشار : 7/2/1392        آرشيو یادداشت        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست