میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟

كمي با خود بيانديشيد و ببينيد آيا هدفتان وآرزويي كه براي رسيدنش دعا مي كنيد ،هدفي خداپسندانه است يا خير ؟ در صورتي كه هدفتان الهي نيست , آن را رها كنيد. فقط دعا نيست كه انسان را به هدف مي رساند ،بلكه تلاش وحركت نيز براي رسيدن به آرزو لازم است . امام حسن ( عليه السلام ) مي فرمايند : هر كه به حسن انتخاب خداوند تكيه كند , جز آن وضعي را كه خدا برايش برگزيده است آرزوي داشتن وضعي ديگر نكند .

  

سلام...من برای رسیدن به حاجتم حدود هفت ساله که همممممه ختم و چله و ذکری انجام دادم.الحمدلله زیارت کربلا و مشهد هم نصیبم میشه،از جلسات روضه و ذکر اهلبیت هم بی بهره نیستم...

همه اینها رو گفتم برای اینکه بگم در روند هر کدوم از این اتفاقات معنوی یا حتی مسائل ساده تری مثه تعقیبات نمازها هممممیشه به حاجتروا شدنم ایمان داشتم و به همون شکل هیچ اتفاقی نمیفتاد...

اطرافیانم منو یه ادم خوش خیال تصور میکنن و دوستام متهمم میکنن که خوب دعا نمیکنم.پدرم میگن دعات چینیه! از طرف دیگه بعضی ها بم میگن چیزیو به زور از خدا نخواه!میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ 

و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟ من کار خاصی برای رسیدن به این هدفم نمیتونم انجام بدم...دعا کردن و منتظر اجابت نشستن خوش خیالیه؟؟
خییییلی ممنونم از این سایت مفیدتون...واقعا پاسخ هاتون به ادم میچسبه.حجره تون پر نور،اجرتون با خانم فاطمه زهرا،التماس دعا


سلام به حجره مجازی خوش آمدید.کمی با حوصله پاسخ را مطالعه فرمائید.بازهم اگر سوالی مطرح بود برای ما ارسال کنین .

 از دو دريچه جديد، به مسئله نگاه مي كنيم :

شما ،هدف مهم وشايد مقدسي داشته ايد وبراي رسيدن به آن دعا كرده ايد وبانرسيدن به آن ، خسته شده ايد واحساس شكست مي كنيد، لذا درمطالبي كه خدمت شما ارائه مي دهيم ، سعي شده پذيرش اين مشكل برايتان آسان و جبران شود ، سؤال را ازدو دريچه پاسخ مي دهيم :

 

دريچه اول : مستجاب نشدن دعا وشكست ،به يك فرصت براي سكوي پرش تبديل شود ، وبه عبارت رساتر: «مديريت شكست» را براي شما بيان كنيم: نمي توان كسي را پيدا كرد كه حداقل يك بار در طول زندگي طعم شكست را نچشيده باشد. و بي جهت نيست كه همه انسان هاي موفق ؛ با تكيه بر شكست هايشان قادر به رسيدن به آرزوهايشان شده اند.اما اغلب مردم شكست را يك واقعيت مي دانند و نه نتيجه اعمالشان. شكست نه يك واقعيت بلكه فرصت دوباره اي براي رسيدن به موفقيت است.

 

 موارد زير را توجه كنيد:

الف)به طور قطع خداي رحمان ما را در رسيدن به اهدافمان ياري مي كند . اين سنت الهي است ( كلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربك )(1) اين وعده پروردگار است كه هر كس اهل تلاش باشد در مسيري كه پيش گرفته , خدا او را ياري خواهد كرد ؛ كه البته امدادهاي ويژه پروردگار از آنِ متقين است .

ب ) ممكن است گاهي اوقات ما با محاسبات و انديشه ي خويش در تشخيص خير , دچار اشتباه شويم ؛ لذا به هر ميزان كه انسان با كلام وحي الهي در ارتباط باشد كمتر دچار خطا و اشتباه مي شود . انسان در زندگي نيازمند به شخصي بصير است تا او را راهنمايي كند و چه كسي بصيرتر از خداي سبحان ( انه بكل شي بصير ) . خداي متعال از طريق وحي , عقل و اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) راه صحيح را به بشر نشان داده است . قرآن كريم درباره ي اين كه معيار كارها بايد خير باشد و خير را هم وحي تبيين مي كند اين چنين مي فرمايد : «عسي ان تكرهوا شيئا ً و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئا ً و هو شر لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون» چه بسا چيزي را خوش نداشته باشيد , حال آنكه خير شما در آن است و يا چيزي را دوست داشته باشيد حال آنكه شر شما در آن است و خدا مي داند و شما نمي دانيد . (2) [ در اينجا دو نكته استفاده مي شود : يكي اينكه مبناي انتخاب كارها , بايد خير باشد و دِيگر اينكه آن چيز براي حقيقت آدمي , جان و فطرت خير باشد نه جسم و نيروهاي جسماني او . ذات اقدس اله در آيه ي مورد بحث مي فرمايد , قتال و جنگ با دشمن براي شما تلخ است اما خير شما در آن است ] (3) لذا ممكن است خير شما در نرسيدن به هدف مورد نظرتان باشد . خلاصه اينكه اگر انسان خود را در محضر خداي عليم و قادر ببيند ( ان الله بكل شي عليم , انفال / 75) ( الم يعلم بان الله يري , علق / 14 ) هيچ گاه احساس استقلال نكرده , اگر مسيري را بر طبق وحي و عقل , خير تشخيص داد تلاشش را در آن مسير مي كند حال اگر خداي متعال بر اساس حكمتش مصلحت ندانست كه در آن مسِر به هدف مورد نظر برسد , مطمئن باشد كه خداي متعال راهي بهتر برايش در نظر گرفته و او را بدان سو رهنمون خواهد كرد . ( و من يتق الله يجعل له مخرجا آل عمران / 26 ) مهم اينست كه انسان همواره در مسير حق تلاش كند و نتيجه و اثر را واگذار كند به خداي مهرباني كه همه خيرات به دست اوست و قادر به هر كاري است ( بيدك الخير انك علي كل شي قدير ) (4) [ خدا چون حكيم محض است كار او سراسر حكمت و با هدف است و چون غني صرف است , كار را براي خود نمي كند , بلكه خود چون كمال محض است كار از او نشئت مي گيرد . ] (5)

 

با توضيحاتي كه داده شد دقت در چند نكته لازم و ضروري است :

 1 – كمي با خود بيانديشيد و ببينيد آيا هدفتان وآرزويي كه براي رسيدنش دعا مي كنيد ،هدفي خداپسندانه است يا خير ؟ در صورتي كه هدفتان الهي نيست , آن را رها كنيد .

 2- فقط دعا نيست كه انسان را به هدف مي رساند ،بلكه تلاش وحركت نيز براي رسيدن به آرزو لازم است .

 3 – آنچه كه در انجام كارها مهم است , رضاي خداست و نتيجه ي آن مهم نيست ؛ چه بسا خداوند مؤمن را با دير رسيدن به هدف و يا نرسيدن به آن آزمايش كند ؛ چيزي كه بايد در همه ي امور براي ما مهم باشد , عبوديت و بندگي خداست ؛ خواه به مقصد برسيم و يا خواه ( ظاهرا ً ) به مقصد نرسيم ! امام حسن ( عليه السلام ) مي فرمايند : هر كه به حسن انتخاب خداوند تكيه كند , جز آن وضعي را كه خدا برايش برگزيده است آرزوي داشتن وضعي ديگر نكند . (6) بعنوان مثال ممكن است شما تلاش زيادي را براي قبولي در كنكور كرده باشيد اما يا در كنكور قبول نشده و يا در رشته اي كه دوست داريد موفق نشويد ؛ در اينجا بايد بدانيد كه خداوند تلاشهاي شما را ناديده نگرفته و اگر كسب علم شما , براي اطاعت خدا و خدمت به خلق بوده باشد , نزد حضرت حق مأجور مي باشيد و بايد يقين كنيد كه , قبولي شما در كنكور به صلاح شما نبوده و امور خود را به او واگذار كنيد و بدانيد كه خداوند , بهتر از آن را برايتان مقرر خواهد كرد ؛ چرا كه او به حال بندگانش بينا و شنواست .

 

 4 – سعي كنيد در رسيدن به هدف , عجله نداشته باشيد . چه بسا دير رسيدن , بهتر از زود رسيدن باشد ! چرا كه انسان در اين صورت هم قدر نعمت را بهتر مي داند و هم پخته تر و با تجربه تر مي شود . خداوند در قرآن كريمش مي فرمايد :« خلق الانسان من عجل سأريكم آياتي فلا تستعجلون (7) آدمي شتابكار آفريده شده است . بزودي آيات خود را به شما نشان مي دهم . پس شتاب مكنيد . امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايند : آدم شتابكار دچار اشتباه مي شود , هر چند به مطلوب برسد ؛ كسي كه با آرامش كار كند تيرش به هدف مي خورد گر چه هلاك شود . (8)

 

 5 – ممكن است تلاش لازم را براي رسيدن به هدف نكرده باشيد . هر چه هدف والاتر و بلندتر باشد , همت انسان نيز بايد بيشتر و سخت تر باشد . امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايند : هر گاه در طلب چيزي بر مي آيي , بلند همت باش . (9) امام صادق ( عليه السلام ) نيز در حديثي ديگر مي فرمايند : سه چيز انسان را از رفتن در پي مقامات عاليه و اهداف بلند باز مي دارد : كوتاهي همت , چاره انديش نبودن و سستي انديشه

 

 6 – ممكن است رعايت تعادل ، بين هدف و توانتان را نكرده باشيد . گاهي انسان بدون در نظر گرفتن توان و استعداد خويش , اهدافي را پي گيري كرده و تكاليف سنگيني بر دوش خود مي گذارد ؛ لذا در نظر گرفتن توان و نوع استعداد , در هدفي كه در پيش گرفته ايم , بسيار ضروري و قابل توجه است . پيامبرخدا ( صلي الله عليه و آله ) مي فرمايند : به اندازه اي كه تاب و توان داريد , كاري را به عهده گيريد . امام علي ( عليه السلام ) نيز در اين خصوص مي فرمايند : كار ( خير ) اندك كه بر آن مداومت ورزي , از كار بسيار كه از آن خسته شوي اميدوار كننده تر است . (10)

 7 – دوست عزيز ! بدان كه شكست , مقدمه ي پيروزي و بدست آوردن تجربه است ؛ بسياري از موفقيتهاي چشمگير , پس از شكست بدست آمده است . بنابراين اگر به هدف خود ايمان داريد , آستين همت را بالا بزنيد و دوباره تلاش كنيد .

 

 8 – در برخي مواقع گناهان ما موجب زوال نعمتها مي شود . امام علي ( عليه السلام ) فرمود : هيچ نعمتي و هيچ خرمي از زندگي زايل نشد مگر به سبب گناهاني كه مرتكب شدند ؛ چه , خداوند به بندگان ستم نمي كند . (11)

 

دريچه دوم :

 

 ازدعا بيشتر سخن بگوييم:


1- گاهي اين سوال به ذهن انسان مي رسد كه اگر خداوند صداي ما را مي شنود، به دعا و درخواست ما آگاه است، توانايي اجابت هم دارد و خودش فرموده: از من بخواهيد تا اجابت كنم. (12)پس چرا برخي اوقات شاهد اجابت سريع دعاهاي خود نيستيم؟ 

در پاسخ به اين سوال متذكر مي شويم اولا هيچ دعايي خالي از نوعي اجابت نيست، زيرا نوعي عبادت و پرستش است و درهر عبادتي كه با قصد قربت انجام مي شود ؛ يعني عبادت كننده تصميم دارد به خداي خود نزديك شود و به كمالات ذات اقدس اله آراسته گردد، خالي از اثر قربي نيست. بنابر اين، همين كه دعا و عبادت با خلوص نيت و شرايط لازم انجام مي شود، در همان لحظه به اجابت مي رسد و اثر معنوي خود را بر روح و جان انسان مي گذارد. و با استمرار اين حالت است كه آدمي به تدريج مظهر نورانيت و اسماء و صفات كماليه حق تعالي شده، به كمال و سعادت شايسته خود مي رسد، خود دعا كردن، در حقيقت، درمان عطش قلب و تسكين سوزش جان و و نياز روح به عروج به عالم قدس اله است. 

امام صادق(ع)فرمود: شما را به دعا سفارش مى كنم. زيرا با هيچ عمل ديگرى همچون دعا, به خدا نزديك نمى شويد. (13). رفت موسى آتشى آرد به دست                         آتشى ديد او كه از آتش برست 

بهرنان شخصى سوى نانوا دويد                    دادجان چون حسن نانوا را بديد

2- تمامي عبادات به خصوص دعا داراي چندين اثر عمومي و خصوصي است. آثار عمومي دعا، معنويت، نورانيت، صفا و قربي است كه در قلب و روح انسان ايجاد مي شود و آثار خصوصي آن تأثيرات معنوي و يا مادي خاص است كه در اثر ارتباط موثر با خداوند حاصل مي شود و در روايات و سند دعاها ذكر شده است، مانند دعا براي رفع امراض، فقر، گرفتاري و مانند آن. هر دعايي اقتضاي استجابت دارد، ولي از نظر فلسفي براي اينكه اين اقتضا به عليت تبديل شود و خواسته ما در خارج واقعا محقق شود، عوامل ديگري نيز در كار است كه بايد همگي جمع شوند. عليت و ضرورت وجود چيزي در خارج در گرو اين است كه تمامي علت هاي اقتضايي با هم جمع شوند و وجود آن چيز در خارج به صورت ضرورت درآيد و گرنه با تحقق برخي از عوامل و اقتضائات وجود آن ضروري و حتمي نخواهد بود، بنابراين همانگونه كه گفتيم: 


هر دعايي حتما اقتضاي اجابت دارد و خداوند فرموده ادعوني استجب لكم، ولي عملي شدن آن بستگي به وجود ساير اقتضائات و علت ها و شرايط ديگري دارد كه در تحقق خارجي آن دخيل هستند. ثانيا، دعا اقتضاي اجابت دارد نه اينكه علت اجابت باشد. در اين زمينه بايد بدانيد كه تحقق هر آرزو و رسيدن به هر هدفي راه اختصاصي و طبيعي خود را دارد و دعا تنها يكي از عوامل موفقيت و رسيدن به خواسته ها و نيازها است. براي موفقيت و رسيدن به خواسته هاي مشروع خود بايد برنامه ريزي و تلاش پي گير داشت.

 به طور مثال دعا درباره سلامتي اقتضاي اجابت دارد، يعني در صورتي كه انسان تلاش كند و نزد طبيب برود و دارو مصرف كند و دعا هم بكند اين عوامل روي هم باعث صحت و سلامتي انسان خواهد شد. نابرده رنج گنج ميسر نمي شود - مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد. برخي افراد خيال مي كنند همين كه بنشينند و دعا كنند و در اين زمينه با اصرار از خداوند چيزي بخواهند، مي توانند خداوند را مجاب كنند و به خواسته خود برسند. اين تصور درست نيست.


 رسيدن به هر خواسته اي راه خود را دارد و بايد از مسير طبيعي خودش بدان دست يافت. البته در كنار تلاش فردي و اجتماعي موضوع دعا هم سفارش شده است و باعث جلب عنايت و كمك خداوند مي شود. به عبارت ديگر بايد برخواست و دعا كرد نه اينكه نشست و دعا كرد. دعا كردن نشستني نيست. دعا براي كسي مفيد است كه در مسير قرار دارد و عملا تلاش مي كند و نهايت سعي خود را براي رسيدن به اهداف خود در زندگي انجام مي دهد. چنين كسي بسيار موفق خواهد بود و براي او رسيدن به خواسته ها و استجابت دعاها دور از انتظار نيست.

 3- دليل اصلي عدم اجابت: گاهي شما از پدر خود چيزي مي خواهيد و او به دليل اينكه مقدور نيست و يا مصلحت نيست, برايتان فراهم نمي كند؛ ولي در عين حال پاسخ مهربانانه او را داريد و مي دانيد كه به شما توجه دارد و اين خودش خيلي مغتنم است. وقتي ما از خداي متعال هم چيزي مي خواهيم بايد بدانيم كه سوال ما را مي شنود و پاسخ مهربانانه او كمتر از پدرمان نيست و اگر احيانا دعا و درخواستي را اجابت نمي كند, حكمت و مصلحتي در كار است و هنوز علت آن تامه نشده است, يعني زمان و امكانات ديگري كه بايد براي رسيدن به آن مقصد فراهم شود, فراهم نشده است. البته اين در صورتي است كه رابطه شما با پدرتان و همچنين خداوند رابطه خوب, محترمانه و محبت آميزي باشد. گاهي هم عدم اجابت به خاطر نبود اين گونه رابطه است.

4- دعا، اصولا يك عبادت و عمل ارتباطي قربي با خداوند است، بنابراين اگر به ثمر نمي نشيند، لزوما به خاطر مشكلاتي است كه در اين ارتباط وجود دارد و يا به خاطر نبود شرايط لازم مانند حكمت و مصلحت است. تصور كنيد شما در چه صورتي حاضريد و يا امكان دارد كه از فردي در روابط اجتماعي خود كمك بگيريد و يا طلب قرض كنيد و مانند آن. اين در صورتي است كه اولا يكديگر را بشناسيد و ثانيا رابطه خوب و صميمي با هم داشته باشيد. هرگز از غريبه اي كه شما را نمي شناسد، شما هم او را نمي شناسيد، به توان او براي برآوردن خواسته خود، واقف نيستيد و يا رابطه خوب و حسنه اي و نداريد, تقاضاي كمك نمي كنيد. انسان معمولا به كسي روي مي اندازد كه پيش او احترام و آبرو دارد، بايد رابطه شما با او، آنقدر مستحكم، صميمي و قابل اطمينان باشد كه شما بدانيد، اگر روي بياندازد و از او چيزي بخواهيد، نا اميد نخواهيد شد و پاسخ رد نمي شنويد. 


اين قانون در نوع رابطه تاثير گذار، با خداي متعال هم جريان دارد. در دعا و رابطه با خداي تعالي و درخواست از او براي رفع نيازها و برآوردن خواسته ها نيز همين امور رعايت مي شود. در اين زمينه، انسان مستجاب الدعوه به كسي گفته مي شود، كه اولا با خدا ارتباط دارد، اهل ديانت و عبادت است و رابطه اش با خداي متعال قطع نيست و ثانيا رابطه او با خداي متعال سالم و اصلاح شده است، يعني از عواملي كه باعث تخريب رابطه انسان با خدا مي شود، مانند گناه و نافرماني، لقمه حرام، قساوت قلب، شرك خفي و مانند آن، پرهيز مي كند وثالثا, رابطه عميق , دوستانه و مستحكمي با خداوند دارد و در حقيقت هم عارف است و هم معروف؛ كسي كه در اثر معرفت و اطاعت و عبادت, نزد خداوند و ملائكه او معروف شده و اهل آسمان او را مي شناسند.

 اين يعني يك انسان وجيه و آبرومند، يعني كسي كه وقتي از خداي چيزي طلب مي كند، دعايش بي پاسخ نمي ماند. اگر انبياء و اولياء الهي مستجاب الدعوه بودند به خاطر اين بوده است كه رابطه خوب و عميقي با خداي متعال داشتند، مطيع او بودند، و هرگز با او مخالفت نمي ورزيدند. البته اين حالت؛ يعني مقام استجابت دعا، اختصاص به ايشان نيز ندارد؛ يعني براي تمامي مؤمنان در صورتي كه بتوانند رابطه صميمي و مستحكمي با خداي تعالي برقرار نمايند، ممكن است. البته ممكن است اين حرف نا اميد كننده به نظر برسد، يعني كسي بگويد: خوب ما كه مستجاب الدعوه نيستيم، هنوز نتوانسته ايم چنين رابطه اي را با خدا برقرار كنيم، از چنين وجاهت و آبرومندي نزد خداي تعالي برخوردار نيستيم، هنوز خود سازي نكرده ايم و از آلودگي ها خودمان را كاملا پاك نساخته ايم و پرونده خوبي از اين جهت نداريم، ما بايد چه كنيم؟ آيا نبايد دعا كنيم و مستقيم درب خانه خدا برويم؟ و آيا نبايد به استجابت دعاي خود اميد وار باشيم؟ مستجاب الدعوه بودن كار خيلي آساني هم نيست، ما كه هنوز در ابتداي راه يا حد اكثر در اواسط راهيم، چه كنيم؟


 در اين زمينه گفتني است: خوشبختانه براي اين افراد كه اكثريت مومنان را تشكيل مي دهند نيز راه باز است، به طور كلي در ارتباطي كه انسان با خداي خود دارد، هيج درب بسته، راه نرفتني و هدف نارسيدني وجود ندارد، در آستان ربوبي، همه چيز شدني و رسيدني است؛ منتهي بايد توجه داشت، اگر كسي خودش آبرومندي كافي ندارد و از وجاهت لازم برخوردار نيست، راه ارتباط براي او اين است كه به آبرومند و صاحب وجاهتي رجوع كند و او را ميان خود و خدا وسيله و واسطه قرار دهد، در همين زمينه قرآن كريم مى فرمايد: «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؛ «به سوى خداوند واسطه بجوييد. (14) بحث شفاعت و توسل دقيقا براي اين رابطه لحاظ شده است و فلسفه آن جبران نقائصي است كه انسان ها، به خصوص مومنين، براي ارتباط با ذات هستي دارند. به دعاي توسل توجه كنيد، در پايان هر فراز از آن آمده يا وجيها عند الله اشفع لنا عند الله، يعني اي آبرومند نزد خدا كه در اثر اين آبرومندي اگر به او رجوع كني و از او چيز بخواهي دست رد به سينه تو نمي زند ، ما را كه از چنين آبرويي برخوردار نيستيم و نتوانسته ايم خداي تعالي را، آنچنان كه بايد از خود راضي نماييم، درياب و ميان ما و خداي متعال به جهت قربي كه داري واسطه شو و از او به خواه كه نيازها و حاجت هاي ما را برآورد. 


 پي نوشتها: (1) اسراء / 20 (2) سوره ي بقره / 216 (3) تفسير موضوعي قرآن كريم / ج 10 / ص 255 (4) سوره طلاق / 2 (5) تفسير موضوعي قرآن / ج 10 / ص 67 (6) ميزان الحكمه / ج 5 / ص 2089 (7) سوره ي انبياء / 37 (8) ميزان الحكمه / ج 8 / ص 3485 (9) ميزان الحكمه / ج 14 / ص 6677 (10) ميزان الحكمه / ج 9 / ص 4063 (11) ميزان الحكمه / ج 4 / ص 1899 (12) - (غافر 60) (13)- كافي، ج2، 467 (14)- مائده، آيه 35 

 شناسه : 470    مشاهده : 950    انتشار : 18/8/1394        آرشيو مشاوره دینی        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست